PUBLIC #i

- = BROADCASTING e

S

Edited by David Horowitz & Laurence Jarvik
: L



World Radio Histo



(7;"

~ ¥SBN: 1-886442-03-7

FrOM THE
PREFACE BY
DaviD
Horowitz &
LAURENCE
JARvVIK

For the first quarter
century of its existence,
the public-broadcasting
system had no formal
community of critics to
whom it had to answer. Its
creator and funder, the
U.S. Congress, was
comfortably controlled by
Democrats, who were in ]
profound sympathy with the liberal culture of the system itself. The same
held true of the pundits of the commercial media, for whom public broad-
casting was something like a favorite godchild. The centers of the academic
world, even more firmly dominated by a left-wing culture, viewed public
broadcasting as the fragile beacon of a future freed from the taint of
commerce and democratic constraints of the economic market,... Then in the
winter of 1990, the Center for the Study of Popular Culture began publica-
tion of a new journal, COMINT, which undertook to examine public
broadcasting from a conservative point of view. -

The present volume, composed of articles from COMINTs first four
years, is the only critical account of public broadcasting from a conserva-
tive perspective that has been published in the entire 28-year history of
PBS. This, in itself, speaks volumes about the political bias in America’s
academic and cultural institutions and, specifically, in the world of broad-
casting criticism....Because COMINT was intended to promote the reform of
the system, this volume is also a record of the system’s resistance to change,
including an attempt made by Congress in the Telecommunications Act of
1992 to induce it to reform itself....This effort was met with resistance
throughout the system, including from the Republican-dominated board
of the Corporation for Public Broadcasting, so effectively have public
broadcasters been able, until now, to take their opponents intocamp and
to insulate themselves from accountability. The failure to reform in 1992-94
set the stage for the confrontation with the new Republican majority in
Congress in 1995.







PUBLIC BROADCASTING
AND THE PUBLIC TRUST



11




PUBLIC BROADCASTING
AND THE PUBLIC TRUST

Edited by David Horowitz and Laurence Jarvik




-

SecoND THOUGHTS Books is an imprint of the Center for
the Study of Popular Culture, P.O. Box 67398, Los Angeles,
CA 90067, 800-752-6562.

Copyright ©1995 by the Center for the Study of Popular
Culture. All rights reserved. No part of this publication may
be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted in
any form or by any means, electronic, mechanical, photo-
copy, recording, or otherwise, without the prior written
consent of the publisher.

ISBN 1-886442-03-7

Printed in the United States of America
1234567 89 10

President: David Horowitz

Vice President: Peter Collier
Publications Director: Elizabeth Larson
Art Director: Jean-Paul Duberg

iv



A CKNOWLEDGMENTS

Wendy Lee Nentwig and Bruce Donaldson assisted in the
preparation of this book. The authors would also like to
thank the Sarah Scaife Foundation, the Bradley Foundation,
the Olin Foundation, the Elizabeth S. Hooper Foundation,
Wally Nunn, Bruce Hooper, and the 40,000 member-support-
ers of the Center for the Study of Popular Culture for sponsor-
ing COMINT and making this work possible.



vi



TABLE OF CONTENTS

PREFACE

By David Horowitz and Laurence Jarvik..........cccoucveeiunnnne. ix

PART I. MissING BALANCE

The Problem with PUBLC TV.......cooeoviniernreieeneneeeieeneresrinsscscseansenes 1
Perceptions of INtEIitY..........cvwremremmereueccmmerimssnunsisssisssiinenens 31
Fire From the Sun: A Documentary PBS Refused to Air......... 37
The Far Side of the "605.......cccevmrueerenervcrintsenienserinsesesnemsessaeses 44
The Black Panthers and PBS.........cccovrvniiiiinctnnnnniennns 51
Panther Outrage - 57
Marlon Riggs’ Color Adjustment....... 60
PBS and Israel rerrererenraanees RE— 63
Journey to the Occupied Lands.... S — 67
Absence of Standards: The Real Liberators..........ccccoeuvueueunend 69
Tales Of tHe Cityu...u..oereerinsrisecisseisssiscnsteessisissssinssssiasssisssaes 74
Colorado’s Jihad... reeereerererereatsaes . 79
Moyers on the Power of Money............c.cccvceuiniiinsiissnnsinnsinns 82
Parr I1. PBS ELECTIONEERING: THE PRESIDENTIAL ELECTION OF 1992
Left from the BegiNning.........cooeceevumruenressseussenissenisecnsensscesssninns 87
PBS ELECHONS "D2....c.eevrireeisrrecsernsssssssesseestsessessasassssossasssassensassnsens 90
Frontline’s OctoOber SUTPTISe. .......ccvemurrisiesrsseseuseassianssnesnes 92
Listening to America or to the Democrats” ................................. 95
Election Special: A Disturbing Episode...........c.ccoecoviiiincinnns 98
Parr II1. PROPAGANDA DOCUMENTARIES
The Myth of Independent Film............covvveivcincncinsiniinnnns 103
TTVS Pork-Barmel........c.oouovieeeereereereeernieen e sesciesnseseaene 120
Funding the Left: ITVS Grants..........ccovucoeesesscencsinnsnsscanncnns 126
California Newsreel: The Art of Politics in Film.................. 128
More of the Same at ITVS . reeveeerererensae st saeianas 134
CPB Whitewash of ITVS . ISR 138
ITVS: The PC Boondoggle GIows... .....ccocovenerinennrseiscnensens 141
PaRT IV. PARTISAN SERIES: FRONTLINE AND POV
Frontling: A Profile...........ocoevemnereeneescenrenecsenene 145
Frontline and CIR: A Partisan Match.........cccocooevvcninnicinnns 150
POV: "Op-Ed Page of the Airwaves”..........c.ccovevvuininninens 154

vii




Parr V. FAIR: RevoLutioN By OTHER MEANs, 161
Part VI. NaTionaL PusLic Rabio
Three Letters About Censorship at NPR............................... 173
NPR and the Totenberg Affair............cccccoomrrermmnrrenmnrrrenrrrrnnn. 177
Nina Totenberg, Partisan Journalist...........cccoccnvrvemrrrrrrrnncen 184
CAMERA vs. NPR 188
NPR'’s Troopergate ..202
NPR and Hill and JONes.........cc.coeueveiunneevmeceneees e eeesesesone 209
Part VII. Pacrrica
Pacifica Radio Promotes Hate SN 215
My Life and Times at Pacifica Radio............ccoccce........... 216
Waiting for the Second Round at KPFK 221
Broadcasting Hate..............cccooevmecrmimmrnnernnseeneseceecenen 222
Statement by Victor Gold......... 229
"Pacifica is First a Political Organization”.......................... 231
PART VIII. THE CORPORATION FOR PuBLIC BROADCASTING
Explanatory Note.........c...cococucieererneneeneessenesnessesssesnnn. 233
Amendments to the Public
Telecommunications Act of 1992...........ccceoereerereerinenene. 233
Significance of the 1992 Act........ccccooeevrrreverrrcerrrrc e, 237
Conservatives and Liberals Agree: PBS Tilts Left............. 239
CPB Report: A Waste of $500,000................co.rverumnencee... 244
Contempt of CONgress..........cccveoveerevrenereenerenrenserosrnesnnns 251
Three Memos, 1994
Public Broadcasting: A Democratic Boondoggle............. 253
How PBS Documentaries Serve the Clinton Agenda.....256
Fiscal Questions About Public Broadcasting................... 259
Barneygate...............ouiiurcireneeieeeeseesiiees s seseenes 265
Parr IX. Two SoLurions
The Future of Public Broadcasting.................ccooc...... ..269
Public Television at the Crossroads...........ccc.cooverrrerreeeneennnnae. 279

viii



PREFACE

For its first 23 years of existence, the public-broadcasting
system had no formal community of critics to whom it
had to answer. Its creator and funder, the U.S. Congress, was
comfortably controlled by Democrats, who were in profound
sympathy with the liberal culture of the system itself. The
same held true of the pundits of the commercial media, for
whom public broadcasting was something like a favorite
godchild. The centers of the academic world, even more
firmly dominated by a left-wing culture, viewed public
broadcasting as the fragile beacon of a future freed from the
taint of commerce and the democratic constraints of the eco-
nomic market. The relationships between these liberal subcul-
tures, which provided the critical environment of public
broadcasting, has been developed over the last two decades
to an incestuous degree. To cite one paradigm case, the dean
of the Columbia School of Journalism, which administers
prestigious awards in journalism and publishes a leading
critical magazine about the profession, is Joan Konner, who
came to the post after an apprenticeship as a producer for
public television and a protégé of Bill Moyers, former press
secretary for Lyndon Johnson, an architect of the public-
broadcasting system, a ubiquitous presence on its airwaves
and its leading liberal voice. Ms. Konner is also the publisher
of the Columbia Journalism Review.

For years, the only anomalous element in this cosy
environment was the lonely (and therefore marginalized)
voice of Reed Irvine and his organization Accuracy in Media.
Over the years, his publication, Accuracy in Media Reports, in-
termittently published analyses of PBS documentaries that
examined their tendentious claims and political biases. Irvine
even attempted to sue the Corporation for Public Broadcast-
ing for its systematic violation of the fairness doctrine of the
Public Broadcasting Act of 1967. The courts ruled that the
law had no teeth. It was Congress’ responsibility to enforce

.its own act, which its Democratic majority chose not to do.

In the 1980s, Reed Irvine was joined by the Center for Media

ix



and Public Affairs and the Media Research Center, which fo-
cused principally on commercial media but published occa-
sional studies of the public-broadcast output.

In the spring of 1989, this situation began to change
when the Center for the Study of Popular Culture decided to
focus its attention on public broadcasting. Its first project was
to prod PBS to provide airtime for the late Nestor Almendros’
documentary on Castro’s prisons, Nobody Listened. Eventu-
ally PBS agreed to air the documentary but under circum-
stances that were demeaning to Almendros and his film. No-
body Listened was aired alongside a propaganda film by long-
time Castro crony Saul Landau. This was PBS’s idea of “bal-
ance.” Then in the winter of 1990, the Center for the Study of
Popular Culture began publication of a new journal, COM-
INT, which undertook to examine public broadcasting from a
conservative point of view. COMINT’s first issue reminded
public broadcasters of their forgotten mandate to be guard-
ians of the public trust. Under the Public Broadcasting Act of
1967, they were required to “balance” their programming
schedules to prevent their taxpayer-funded entities from fall-
ing under the sway of one political party, thereby becoming
an element subversive of the democratic process itself. The
Voice of America, another government entity, is forbidden by
law to broadcast domestically for precisely this reason. Yet,
as the ensuing pages show, public broadcasters have ignored
this mandate for the entire history of the system.

The present volume is composed of articles from
COMINT's first four years. It is the only critical account of
public broadcasting from a conservative perspective that
has been published in the entire 28-year history of the mod-
ern public-broadcasting system. This, in itself, speaks vol-
umes about the political bias in America’s academic and
cultural institutions and, specifically, in the world of broad-
casting criticism. The pages that follow document the over-
weening political bias in the universe of public broadcasting.
They also document the failure of public broadcasters to live
up to their own standards or to be accountable to the public
they claim to serve.

Because COMINT was intended to promote the re-
form of the system, this volume is also a record of the
system’s resistance to change, including an attempt made by
Congress in the Telecommunications Act of 1992 to induce it

X



to reform itself. In that year Congress, at the behest of Repub-
lican Leader Robert Dole, passed a series of amendments de-
signed to bring public broadcasting into conformity with the
law. This effort was met with resistance throughout the sys-
tem, including from the Republican-dominated board of the
Corporation for Public Broadcasting, so effectively have pub-
lic broadcasters been able, until now, to take their opponents
into camp and to insulate themselves from accountability.
The failure to reform in 1992-94 set the stage for the confron-
tation with the new Republican majority in Congress in 1995.

David Horowitz

Laurence Jarvik
January 19, 1995

xi



xii



PART I

MissING BALANCE

THE PROBLEM WITH
PuBrLic TV

“Public television’s greatest weakness today is not its lack of money
but its lack of mission. It doesn’t know what it's there for.”

—James Day, former president of

National Education Television

I::Eree with Henry Kissinger that war is the normal state of
ankind and peace is an aberration.” The improbable
speaker of this statement was Donald Ledwig, president
and chief executive officer of the Corporation for Public Broad-
casting, which annually distributes $250 million in
taxpayer funds to more than 300 public TV stations, whose sig-
nals are seldom seen to transmit sentiments so illiberal. “When
governments are delegitimized and the balance of power is de-
stabilized,” Ledwig continued, “the normal state of affairs
reasserts itself. When the Berlin Wall came down, there was a
delegitimization of governments in the Soviet bloc; people be-
gan talking about peace dividends and disarmament. The in-
evitable question was: Where would the next conflict erupt?”

Ledwig was holding forth in his office at the
corporation’s new marble and brass headquarters in Wash-
ington, D.C. I was meeting with him as an advocate for the
Committee on Media Integrity, a group concerned about the
absence of just those perspectives on a public network whose
programs regularly promote the delegitimization of govern-
ments (especially those of America and its allies) and disar-
mament fantasies (like those recently featured in Gwynne
Dyer’s eight-part series, War).

During his ruminations, Ledwig revealed that he
was a graduate of the Naval War College, an admission

Missing Balance 1




accompanied by an almost poignant aside. Reed Irvine
of Accuracy in Media had organized a campaign to protest
a recent PBS program. One of the pre-typed AIM post-
cards sent to Ledwig had contained a handwritten scrawl
from an old naval buddy: “What the hell is going on at
your station?”

It was a good question, and one that I put to
Ledwig myself. Instead of responding directly, the head of
the free world’s largest government-funded television
network rummaged through the clutter on his desk to re-
trieve a remote-control device. Holding it up, he said
“There are 80 channels at your finger tips. You don’t have to
watch this one.”

If the moment was surreal, it accurately summed up
the complexities of the public-television system. These
began with the very name of the entity that manages the
national distribution of its programs and is most familiar
to its audiences. PBS officials stress that the initials
“PBS” stand for Public Broadcast Service, not “System”—as
though the latter might betray an unseemly ambition, even
a dangerous one. In 1973, the Nixon White House had,
in fact, vetoed funding for the corporation, citing its alleg-
ed ambition to become a “fourth network.” Indeed, many
of the organizational anomalies of public television (for
example, the fact that Ledwig’s corporation funds pro-
grams but is barred from producing or distributing them)
are part of an elaborate bulwark to prevent the recurrence
of such attacks.

By any measure, these devices have been effective.
After 12 years of Reagan and Bush appointees to the corpo-
ration board, there is little more than a Donald Ledwig to
show for their efforts. But even if the system had not
produced a leader so disarmingly reconciled to his own im-
potence, things would not be much different. Under pre-
sent arrangements, Ledwig has little control over the money
he spends. Of the funds Congress makes available through
the corporation, 93 percent are distributed to the stations
under a formula that he cannot alter. The situation in-
spired former director Richard Brookhiser to describe CPB as
nothing more than a "bag man” for the self-appointed and
self-appointing bureaucracy that has ruled public broad-
casting since its creation and under whose guidance it

2 Partl

s S



has grown to a $1.2-billion leviathan virtually free of public
accountability and control.
* o o

Created by the Public Broadcasting Act of 1967, the present
system is one of the last El Dorados of the Great Society.
Non-commercial television became a possibility in 1952,
when the FCC reserved 242 channels for educational pur-
poses. But in the Eisenhower era, the idea of government-
sponsored media of any kind would have been rejected as
“creeping socialism.” In 1961, however, Kennedy’s new FCC
chairman Newton Minow condemned commercial television
as a “vast wasteland” and pledged his support to its educa-
tional rival. The following year, Kennedy signed the Educa-
tional Television Facilities Act, providing government funds
to build new stations, and in the same year Congress passed
the All-Channel Receiver Bill, requiring new television sets to
include the UHF channels on which most educational pro-
grams were carried.

The New Frontiersman who would prove most cru-
cial to the new system was the president’s National Security
Advisor, McGeorge Bundy, one of “the best and the bright-
est.” The precocious Bundy had orchestrated the Vietnam
crusade for both Kennedy and Johnson, until running it into
the quagmire from which it never recovered. In 1966, he be-
came one of the first in a long line to leave the sinking ship
of the policy he had charted, finding refuge in the presidency
of the Ford Foundation.

On taking the presidency at Ford, Bundy told inti-
mates that he intended to make educational television one of
two objects of his attention (the other was race relations).
Ford had funded all 30 of the first (and most important)
educational stations and many of those that followed as
well. In making its grants, Ford did not hesitate to use the
leverage its vast resources created. In Los Angeles, a group of
local businessmen and community leaders had spent a de-
cade developing KCET as a community station; then Ford
stepped in and demanded the removal of the founders and
the appointment of its hand-picked executive as a condition
of the grant that made the station viable. By the mid-'60s,
Ford had spent a prodigious sum—$150 million—to trans-
form the more than 100 existing stations into the beginnings
of a national network.

Missing Balance 3




Before Ford entered the picture, educational stations
were distinctly homegrown, do-it-yourself, garden variety in
character. Operating an average of only eight hours a day
and mainly associated with universities and schools, their
programming was devoted to no-frills instructional fare tai-
lored to their respective locales. Shakespeare in the Classroom,
Today’s Farm, Parents and Dr. Spock, and Industry on Parade
were typical titles of the programs that were often “bicycled”
from one station to the next because the stations had no
cable interconnection link at the time. The unifying factor
among these educational productions, and the one that dis-
tinguished them most clearly from commercial TV, was their
low budgets—the factor that Ford had set out to change.

Transformed by the infusion of this capital, the me-
dium rapidly became the public television with which we are
familiar today. There is no organic relation between the high-
tech professionalism of this medium and the modest, if sin-
cere, efforts of the educational pioneers. An hour of MacNeil/
Lehrer costs $96,000 today, while a similar segment of a series
like Cosmos or Masterpiece Theater might run up budgets three or
four times that size. These budgets may be less than those of
comparable commercial shows (thanks to special discount ar-
rangements with unions and talent), but they are still out of
reach of any university or community group.

Despite this reality, the pre-lapsarian era lives on as
an image central to public television’s self-understanding. It
is also a featured item in the PBS promotional package. To-
day, PBS executives still portray their network as if it were a
decentralized service to diverse publics, the very incarnation
of America’s democratic spirit:

PBS is owned and directed by its member
public television stations, which in turn are
accountable to their local communities. This
grassroots network is comprised of stations
operated by colleges, universities, state and
municipal authorities, school boards, and
community organizations across the nation.

To be a vox populi and to provide a quality and range
of programming that commercial stations presumably can-
not is the rationale by which public television justifies its ex-

4 Partl




istence to its five million viewer-contributors and congres-
sional funders.

Yet, as the familiar profile of PBS programs would
suggest, there is less populism in these structures than meets
the eye. Despite organizational complexities of Rube
Goldberg dimensions and the lack of a single programming
authority, centralized power dominates the system and cre-
ates its characteristic voice. Of the $44 million in program
grants that Donald Ledwig’s corporation makes available to
the 341 separately owned PBS stations across the nation,
fully half that total—$22 million—goes to just two: WGBH in
Boston and WNET in New York. (Another $10 million goes
to a group of producers affiliated with WNET, to three other
stations, and to PBS itself, accounting for 77 percent of the
total funds.) This money is then leveraged against grants
from private foundations and other sources by a factor as
great as two, three, or even five times the original amount.
The result is that most major public television series—
MacNeil/Lehrer, American Playhouse, Frontline, NOVA, Sesame
Street, Great Performances, Masterpiece Theater, or any of Bill
Moyers’ various offerings—are produced or “presented” by
WNET and WGBH. Others are produced by a group of sta-
tions known as the “G-7” (after the tag given to the major
industrial powers at the last economic summit).

Not coincidentally, WNET and WGBH are the sta-
tions with which Bundy and Ford were most intimately con-
nected. Hartford Gunn, the president of WGBH, was a
Harvard colleague of Bundy’s, and the station itself was run
by Harvard, the Massachusetts Institute of Technology, the
Lowell Institute, and four other Boston-area institutions. As
an early recipient of Ford money, WGBH collaborated with
the foundation on the first link connecting the stations (the
Eastern Educational Network). Under Bundy’s direction,
WGBH executive David Davis (now the head of POV and
American Playhouse) was recruited to Ford, where he engi-
neered the creation of PBS.

Ford also created the other half of public television’s
present duumvirate, conceiving its precursor, The National
Educational Television and Radio Center, as the first and only
national producer of programs. (The stations’ own production
capabilities were severely restricted by budgetary constraints.)
As the number of stations grew, Ford moved the center from

Missing Balance 5

e



Ann Arbor, Michigan, to New York, renaming it NET, and
then merged it with New York’s channel 13 to create WNET
as the most powerful station in the emerging network.

Almost as important in shaping the new system
were the radical currents of a decade in which America’s po-
litical culture seemed to be coming apart. Before leaving the
White House, Bundy recruited Fred W. Friendly, a former
Johnson advisor and CBS executive who had become the fo-
cus of a celebrated incident of the Vietnam era. The Fulbright
Hearings on Vietnam were the first congressional challenge to
the war. Outraged by CBS’s refusal to air a segment of the
hearings that featured war critic George Kennan (CBS ran an
I Love Lucy episode instead), Friendly resigned in a widely
publicized protest. Hours later he received Bundy’s call. It was
characteristic of the way the new system attracted personnel.

The new program director of WNET, Robert
Kotlowitz, received a similar call when he and the entire edi-
torial board at Harper’s magazine were purged in a conflict
with management. Among other issues, according to
Kotlowitz, they had antagonized the publisher by featuring
the anti-war journalism of Norman Mailer and other radical
outpourings. “Movement” activists, who would never con-
sider careers in commercial media, flocked to campus and
community stations with “progressive” profiles, such as San
Francisco’s KQED, to promote their political agendas. In
1969, Ford summoned KQED’s head, James Day, to New
York to become president of NET.

Few institutions reflected the changes of the times as
vividly as NET. A decade earlier, the fledgling institution had
regarded itself as part of the national establishment. When
Kennedy called for a national mobilization during the Berlin
crisis of 1961, NET’s president at the time, John White, vol-
unteered the services of educational TV. “As the nation
makes plans for its defense...,” he wrote Kennedy, “the facili-
ties of the educational television stations are an important
national asset, ready to play an appropriate role in conveying
information to youngsters in school and to adults at home,
as well as for the training of specific civilian groups.”

Yet by decade’s end, NET productions were regularly
expressing not only the anxious doubts of liberals and mod-
erates but the seditious humors of the ‘60s New Left. A con-
troversial NET production, Who Invited Us?, was a sneering

6 Partl



history of U.S. interventions abroad (pointedly omitting
World War II) in which America was portrayed as an impe-
rial meddler. Inside North Vietnam was a “documentary” by
Mao apologist Felix Greene that had previously been
rejected by CBS as “too pro-Hanoi.” It was aired on the eve
of the Tet Offensive and featured a smiling “Uncle Ho”
amidst his adoring subjects. Thirty-three Congressmen
signed a letter criticizing NET for acting as “a conduit for
enemy propaganda.” Other NET shows included a pro-
Castro report on Communist Cuba, an investigation of the
FBI by New Left radical Paul Jacobs, and a populist j'accuse
called The Banks and the Poor, which ended with a list of
133 congressmen and their alleged connections to the
banking industry played over the strains of The Battle Hymn
of the Republic.
* o o

By the mid-'60s, an integrated public-television network had
taken shape under the spell of Ford’s largesse. But Ford had
no intention of footing the bill for its creation, a task it re-
served for the taxpaying public. In 1965, WGBH patron
Ralph Lowell had already persuaded Carnegie to promote
such an agenda. The Carnegie Commission was graced by
the presidents of Harvard and MIT, and its recommenda-
tions quickly resulted in the Public Broadcasting Act of 1967,
facilitated by Bundy’s former colleagues in the Johnson ad-
ministration, Douglass Cater and Bill Moyers.

In creating the new system, its architects attempted
to square the circle of a government-funded institution that
would be independent of political influence. The result was a
solution in the form of a problem: a private corporation that
would distribute the government funds. Compromise was
the order of the day. The Carnegie plutarchs wanted the gov-
erning board of the corporation to be composed of eminent
cultural persons. Johnson wanted (and got) political appoin-
tees. Carnegie wanted a permanent funding base in the form
of an excise tax on television sets to strengthen its indepen-
dence. The television lobby and Congress said no. But as a
sop to the broadcasters, emphasis was placed on the private
nature of the corporation as a “heat shield” to insulate the
system from governmental influence. “Our public broadcast-
ing system,” a PBS president would later explain, “was de-
signed to keep the Federal Government and political influ-

Missing Balance 7




ence out of program-making.”

Congress also limited the corporation’s mandate, in-
sisting that it be established on the “bedrock of localism.”
(The idea of an elite network created by Harvard, Ford, and
Lowell but financed by the taxpayer would have been politi-
cal anathema.) To prevent the corporation from creating a
centralized "fourth network,” Congress barred it from pro-
ducing programs, operating stations, or managing the “inter-
connection” between them.

The Republican minority understood that excluding
“political influence” meant that they were going along with a
Democratic majority in creating a partisan media that could
do considerable damage to their own political future. To
counteract this possibility, they insisted on the safeguards of
a decentralized system that would not aspire to be a national
network. In addition, they inserted a clause requiring “fair-
ness, objectivity and balance” in all programming of a con-
troversial nature.

Such was the plan; the product proved otherwise.
While Congress had agreed to provide a fund to finance the
stations, it was left to others to connect them into a national
voice. In practice this meant Ford and Bundy, who had re-
cruited WGBH executive David Davis for the task. Working
with Ward Chamberlin, Davis engineered the new intercon-
nection, which began operations in 1970 as the Public Broad-
casting Service.

In creating PBS, Ford was forced to frustrate the am-
bitions of its own favorite son, NET, which as the national
program producer had seemed the logical choice to connect
the new system and manage its programs. But NET was al-
ready too controversial for such a focal position. Its radical
provocations had antagonized not only Congress but also
the more conservative stations in regions outside New York,
where the counter culture had yet to penetrate. To preserve
NET’s political influence, Ford merged it into the powerhouse
New York station that became the producing head of the
new system.

To meet congressional concerns about preserving lo-
calism, the new Public Broadcasting Service was to be con-
trolled by a board of directors elected by the “grassroots”
subscribing stations. But Ford ensured that they, in turn,
would be dominated by the powerful inner circle of metro-

8 Partl




politan stations it financed and favored. The new PBS presi-
dent was Hartford Gunn, the manager of WGBH.

While this process of creation was working itself out,
political events were moving in ways that would fatefully
shape the future. Until 1968, the disaffected Democrats who
had created public television were engaged in a family quar-
rel with the Johnson administration. The war had cast them
unexpectedly in an adversarial posture towards the anti-
Communist liberals, who remained committed to the Viet-
nam policy they had once supported. But in 1968, the White
House fell into unfriendly Republican hands, and, worse
still, into the hands of the man who, since the trial of Alger
Hiss, had been their most hated political antagonist.

With Richard Nixon in the White House, the Viet-
nam nightmare no longer belonged to the liberals. Liberals, in
fact, had not only joined the opposition but, behind the can-
didacies of Gene McCarthy, Bobby Kennedy, and, later,
George McGovern, they had become its leaders. After the de-
feat in 1968, many took up positions in the media to assault
the new administration and its now unpopular war. With
this development, the partnership that had always existed
between wartime Washington and the fourth estate began to
fracture along the fault lines of the radical decade.

Even the commercial networks went on the attack.
In 1971, CBS aired The Selling of the Pentagon, an unprec-
edented indictment of the nation’s defense establishment,
which was accused of illegal politicking in behalf of its war
and economic profiteering. When the Nixon administration
attempted to strike back, a second battlefront was opened be-
tween the media and the White House—a battlefront that
would escalate right up to the Watergate crisis and the resig-
nation of the president.

Among the disaffected Democrats who entered the
media, the more liberal gravitated to public television. It was
in this period that Johnson aide Bill Moyers joined WNET to
begin his intellectual odyssey to the left. When he arrived, the
atmosphere at the station, in the words of Robert Kotlowitz,
was already one of “guerrilla warfare.”

It was in this atmosphere that Ford announced it
was creating and funding a PBS news center in Washington,
D.C., which would be staffed by prominent media luminar-
ies, all of whom the Nixon White House had identified as po-

Missing Balance 9

e e T W e e B e b B —pr—



litical enemies. Among them were Elizabeth Drew, Robert
MacNeil, and—most egregious of all, to the White House—
Kennedy crony Sander Vanocur, who came over from NBC
with an $85,000 price tag, or twice the annual salary of a sit-
ting congressman.

The loading of these cannons was duly noted by the
White House, and on October 20, 1971, at a meeting of edu-
cational broadcasters in Miami, an explosion occurred. “I
honestly don’t know what group I'm addressing,” Nixon
aide Clay Whitehead told those assembled. “What's your
status? To us there is evidence that you are becoming affili-
ates of a centralized, national network.”

The line of attack had been carefully calculated.
Recognizing that the White House could not win the
argument if the conflict were posed in political terms,
Whitehead focused on procedural issues. Ford and the
PBS affiliates were violating their mandate by creating a
fourth network. Instead of funding a variety of programming
from which stations could pick and choose, they had created
a centralized production facility. "How different will your
network news programs be from the programs Fred Friendly
and Sander Vanocur wanted to do at CBS and NBC?”
Whitehead asked.

The present ambitions, Whitehead claimed, were at
odds with the original conception as set out by Carnegie and
the Public Broadcasting Act. The idea behind the creation of
the Corporation for Public Broadcasting was to support
grassroots television—"to serve the stations—to help them ex-
tend the range of their services to their communities. The idea
was to break the NET monopoly of program production....”

Evidently both Congress and the public had been
taken for a ride:

In 1961, the public broadcasting profession-
als let the Carnegie dreamers...run on about
localism and ‘bedrocks’ and the rest of it—let
them sell the Congress on pluralism and lo-
cal diversity—[but] when they’ve gone back
to the boardrooms and classrooms and
union halls and rehearsal halls, the
professionals...stay in the control room and
call the shots.

10 Partl



Whitehead's speech was but the opening salvo. The
following June, Nixon vetoed the CPB funding bill. The
corporation’s president and several Johnson-appointed
board members immediately resigned and were replaced with
Nixon nominees. PBS executives issued declarations of con-
cern. WNET invited Whitehead and the new Nixon appoin-
tees to appear on camera in public debate. But while the
battles raged, the war itself was already over.

Thirteen days before, five men had been arrested
while breaking into the Watergate apartment complex in
Washington. By the end of the year, the most watched pro-
gramming on public television stations were the hearings to
decide whether to impeach the president. True to its mission
of providing the public with fare that the commercial chan-
nels would not, PBS featured the hearings on prime time
when the networks had turned to other entertainments.

The outcome of the battle Whitehead had begun was
a complete rout for the Nixon camp. “When Watergate came
along,” WNET’s Robert Kotlowitz recalled, “that was the
whole damn thing.”

With Nixon as its enemy, PBS’s guerrilla army was
able to cast itself as a national David. The result was a
groundswell of support from new members and contributors.
Even the more “conservative” stations that had been at log-
gerheads with PBS joined hands with the center to fight the
common foe. Having humbled the president, the Democratic
Congress now rushed eagerly to aid its ally in the Watergate
travails. A significant increase in system funds was autho-
rized and, more importantly, committed three years in ad-
vance. Congress also acted to tie the corporation’s unreliable
hands. Fifty percent of its program grants were now ear-
marked for the stations as “general support”—a percentage
that would rise above 90 percent in the following decade. The
stations, in turn, kicked back a portion of their grants into a
newly created program fund, further depriving CPB of influ-
ence over the system product. When the dust had settled, the
corporation, which Nixon had tried to make a conservative
redoubt, was discredited and crippled, while Ford’s protege,
PBS, emerged as the newly dominant power at the center of
the system.

Vietnam and Watergate: public television’s birth by
fire in the crucible of these events created its political culture

Missing Balance 11




that today often seems frozen in ‘60s amber. The one area of
its current affairs programming that managed to escape this
fate, ironically, is the one where the battle with the Nixon
White House was most directly joined.

“"When you're talking about using federal funds to
support a journalism activity,” Whitehead had warned, “it’s
always going to be a subject of scrutiny....It just invites a lot
of political attention.” In 1975, even as public television was
making its peace with Nixon’s successor, WNET launched
the MacNeil/Lehrer Report as a half-hour nightly magazine
following the network news. Devoted to a single subject per
evening, MacNeil/Lehrer provided in-depth analysis that net-
work sound-bites could not duplicate.

Robert MacNeil had been one of the liberal journal-
ists singled out by the Nixon administration as a political an-
tagonist. By avoiding an advocacy position, MacNeil’s pro-
gram earned the confidence of conservatives and went on to
prosper more than any other public-television show besides
Sesame Street. In 1983, it expanded to an hour and thereafter
set a quality standard for prime-time news.

But MacNeil/Lehrer proved to be the exception. In
other areas of current-affairs programming, a different stan-
dard was set. In film documentaries—where current-affairs
subjects were treated in a magazine-like setting, making it
possible to tell a story whole and provide an editorial
thrust—the political personality of the system Bundy and
Friendly had put into place, soon showed another, more radi-
cal face.

In fact, the protest culture that everywhere else had
withered at the end of the '60s when its fantasies of revolu-
tion collapsed had found a refuge in public television. A cot-
tage film industry of activist documentarians had sprung up
during the '60s as the makers of promotional films for the
Black Panther Party, the Weather Underground, and other
domestic radical groups, and for the revolutionary future in
Communist countries like Cuba and Vietnam. Felix Greene,
Emile De Antonio, and the Stalinist propagandist Joris Ivens
were their “politically committed” cinematic models. This
group now began its own institutional “long march” by tak-
ing its political enthusiasms, its filmmaking skills, and its
network of left-wing foundations (Rubin, Rabinowitz, and
MacArthur) into the PBS orbit.

12 Partl




The integration of these radicals into the liberal PBS
community was made easier by the convergence of political
agendas at the end of the Vietnam War, when supporters of
the Communist conquest were able to celebrate victory with
liberals who had only desired an American withdrawal. An-
other convergence occurred in relation to the post-'60s ro-
mance between New Left survivors and the Old Left Com-
munists, whom cold warriors like Richard Nixon had made
their targets. Liberals shared the radicals’ antipathy for the
anti-Communist right, along with their sense that the politi-
cal targets of anti-Communists were victims of persecution.

The Ungquiet Death of Julius and Ethel Rosenberg, which
appeared as a two-hour PBS special in 1974 and attempted
to exonerate the most famous martyrs of the anti-Commu-
nist ‘50s, was a prime expression of this left-wing nostalgia.
In introducing its special, PBS described it as “the kind of
programming that we enjoy presenting [and] hope to con-
tinue to present.”

What was striking about the film was not just that it
cast doubt on the verdict of the Rosenberg trial, or that it did
so even as massive FBI files released under the new Freedom
of Information Act were confirming their guilt, or even that it
went beyond the airing of doubts about the case to imply
that there had been a government “frame-up” and that the
verdict was an indictment of American justice. What was
disturbing (and, it turned out, prophetic in terms of future
PBS productions) was that it was also a political brief for the
Communist left to which the Rosenbergs had belonged.

The narration introduced the Rosenbergs thus:
“With millions of others they question an economic and po-
litical system that lays waste to human lives. Capitalism has
failed. A new system might be better. Socialism is its name.
For many the vehicle for change is the Communist Party.”
The film then cut to an authority explaining that Commu-
nists were people who “believed that you couldn’t have po-
litical democracy without economic democracy....Being a
Communist meant simply to fight for the rights of the
people.” The authority was longtime Stalinist Carl Marzani,
a fact the program neglected to mention.

In 1978, to mark the 25th anniversary of the
Rosenberg’s execution, PBS ran the four-year-old program
again, adding a half-hour update. The update confirmed

Missing Balance 13




just how determinedly ideological some regions of PBS had
become. The original two-hour program had been based on
the standard defense of the Rosenbergs’ innocence written by
fellow-travelers Walter and Miriam Schneir. In the interim,
The Rosenberg File by Ronald Radosh and Joyce Milton was
published, based on the new FBI materials and on original
interviews with principals in the case. While concluding that
Julius was guilty as charged, the authors were critical of the
death penalty and of the prosecution of Ethel, against whom
they believed no credible case had been made.

Because The Rosenberg File had been so widely praised
as a “definitive” account, PBS executives asked producer
Alvin Goldstein to include the “update” and to interview
Radosh on camera. When Goldstein edited the interview,
however, he did so with the scruples of a Party censor. “I
couldn’t believe the final product when I saw it,” Radosh
said later. “He cut out everything I said that contradicted his
film, and left only the parts that supported his claims—the
failure of the government to make its case against Ethel, the
injustice of the sentence. Whereas our book totally demol-
ished the argument of his film, viewers watching it would
think I endorsed his claims. Moscow television couldn’t have
done better. It was outrageous.”

Far from being an isolated example, the PBS treat-
ment of the Rosenberg case proved typical. Politically “com-
mitted” profiles of individual Communists that appeared as
PBS specials included Paul Robeson, Angela Davis, Dashiell
Hammet, and Bertolt Brecht, in addition to Stalin propagan-
dist Anna Louise Strong, Marxist martyr Victor Jara, and
Stalin idolater Frida Kahlo. These were amplified by the col-
lective portraits Seeing Red (1986), a 90-minute profile of
American Communists as progressive idealists, and The Good
Fight, a nostalgic tribute to Stalinism’s international contin-
gent in the Spanish Civil War.

This opening to the discredited pro-Soviet left was
not only not balanced by any reasonably truthful portrait of
American Communism, it was pointedly not matched by
any equal-opportunity offering to anti-Communists, whether
of the left or right. Thus, there was an American Playhouse
mini-series sympathetic to the claims of Alger Hiss, the man
charged with betraying his country, but not to the courage of
Whittaker Chambers, the man who risked his life attempting

14 Partl




to save it. There were specials on Robert Oppenheimer but
not Edward Teller, on Carlos Fuentes but not Vargas Llosa,
on Brecht but not Solzhenitsyn (or Sakharov or Sharansky),
on the Communist Party but not the Congress for Cultural
Freedom, on the personal trials of American radicals who
had devoted their lives to a political illusion and enemy
power but not on the tribulations of those who changed their
minds in order to defend their country and its freedom. No
homages to Max Eastman, Jay Lovestone, James Burnham,
Bayard Rustin, or Sidney Hook.

While PBS searched for silver linings in the dark
clouds of the Communist left, it found mainly negative
forces at work in those American institutions tasked with
fighting the Communist threat, in particular the Central In-
telligence Agency, which became a PBS symbol of American
evil. In 1980, PBS aired a three-hour series called On Company
Business, which its New Left producers described as “the
story of 30 years of CIA subversion, murder, bribery and tor-
ture as told by an insider and documented with newsreel
film of actual events.” The makers of On Company Business
made it clear that, unlike the Church Committee, they were
not concerned about the CIA being a rogue elephant but re-
garded its actions as an expression of policy “determined at
the highest levels of the US government.”

The CIA “insider” on whom PBS relied for editorial
guidance was Philip Agee—not so much a dissenter from
CIA policy as a defector to the Soviet side. Working closely
with Cuban intelligence, Agee had “outed” CIA and other
Western intelligence agents, destroying their operations and
endangering their lives. In a 1975 Esquire article, Agee had
written: “I aspire to be a communist and a revolutionary.”
The same year, a Swiss magazine asked his opinion of U.S.
and Soviet intelligence agencies. He replied:

The CIA is plainly on the wrong side, that is
the capitalistic side. I approve of KGB activi-
ties, communist activities in general, when
they are to the advantage of the oppressed.
In fact, the KGB is not doing enough in this
regard because the USSR depends upon the
people to free themselves. Between the over-
done activities that the CIA initiates and the

Missing Balance 15




more modest activities of the KGB there is
absolutely no comparison.

PBS viewers of On Company Business, however, were
kept ignorant of Agee’s political commitments. Agee had
been expelled from the Netherlands, France, and England be-
cause of his contacts with Soviet and Cuban intelligence
agents, but the PBS special identified him only by the cap-
tion “CIA: 1959-1969.” When Reed Irvine and other critics
objected to the program’s "disinformation,” they were dis-
missed out of hand by PBS vice president for news and pub-
lic affairs Barry Chase. Chase sent a memo to all PBS stations
describing On Company Business as “a highly responsible
overview of the CIA’s history and major contribution to the
ongoing debate on the CIA’s past, present and future.”

PBS’s next summary view of American intelligence
was a Bill Moyers special called The Secret Government (1987),
which insinuated what no congressional investigation had
ever established: that the CIA was indeed a rogue institution
subverting American policy. The wilder shores of this kind
of conspiracy thesis were subsequently explored in two Front-
line programs, Murder on the Rio San Juan and Guns, Drugs,
and the CIA, which leaned heavily on the discredited “secret
team” fantasies of the Christic Institute. The Secret Govern-
ment was followed by a four-part series called Secret Intelli-
gence (1989), which, like all three of its predecessors, re-
hearsed the standard litany of left-wing complaints—Iran,
Guatemala, Bay of Pigs, Chile—and culminated in a one-
sided view of Iran-Contra as an anti-Constitutional plot.
Like its predecessors, Secret Intelligence found the agency
more of a threat to American institutions than a guardian of
American security.

Although PBS officials continued to pay lip service
to “balance,” no sympathetic portrait of the CIA’s Cold War
activities was aired, no equally partisan account of its role in
supporting the anti-Communist rebels in Afghanistan or
Angola or of the costly destruction of the CIA’s assets in the
Middle East as a result of the liberal and radical attacks on
its integrity. In the absence of countervailing portrayals of
American cold war policies and institutions, the indictments
presented in PBS documentaries amounted to an editorial
position. In the PBS perspective, the United States was seen

16 Partl




as an imperialist, counter-revolutionary power whose na-
tional security apparatus was directed not at containing an
expansionist empire but (in the words of the producers of On
Company Business) at suppressing “people who have dared
struggle for a better life.”

Ironically, this Marxist caricature received a full-
dress treatment on PBS channels in 1989, the year the Com-
munist utopia collapsed in ruins. The American Century was a
five-part, five-hour British financed series, written and pro-
duced by Harper’s editor Lewis Lapham, which purported to
chart the course of American foreign policy from 1900. The
final segment traced American Cold War policy from 1945 to
1975. 1t did not pay tribute to the heroic efforts of Cold War
containment that had resulted in the liberation of a billion
people from the chains of a tyranny as great as the world has
ever known. It rehearsed, instead, the same left-wing litany—
Guatemala, Iran, Bay of Pigs—to claim that under the cloak
of anti-Communism, third-world progress had become the
victim of greedy U.S. corporations and their secret allies in
the U.S. government (described by Lapham in relation to
Cuba as “the agent of the reactionary past”). This summary
segment of the series was called “Imperial Masquerade,” and
it appeared in December 1989 even as East Berliners were
tearing down their Wall.

This view of America as an evil empire was power-
fully reinforced by PBS's treatment of post-Vietnam Commu-
nism in other documentary shows. In 1975, PBS aired Shirley
MacLaine’s China Memoir, a view of the Maoist paradise so
wide-eyed that PBS’s own chairman was forced to concede
that it was “pure propaganda.” China Memoir was followed
by The Children of China (1977), praised by Communist offi-
cials who thought it would help Americans to “understand
the ‘new’ China.” The “new” North Korea and the “new”
Cuba were also the focus of promotional features in North
Korea (1978), Cuba, Sport and Revolution (1979), Cuba: The New
Man (1986), and Cuba—In the Shadow of Doubt (1986), about
which the New York Times commented: “ At its best, the docu-
mentary has a romantic infatuation with Cuba; at its worst,
it is calculated propaganda.”

As the locus of the cold war shifted to Central
America in the 1980s, Marxist agitprop established itself on
PBS as a new wave aesthetic. Documentary after documen-

Missing Balance 17




tary appeared as briefs for the Sandinista dictatorship in
Nicaragua and for the FMLN terrorists in El Salvador. These
included E! Salvador, Another Vietnam? (1981), Nicaragua:
These Same Hands (1982), Nicaragua...From the Ashes (1982),
and Target Nicaragua (1983). The producers of these pro-
grams, presented by WNET, were the radical activist film-
makers who had come in from the ‘70s cold (among them,
World Focus Films of Berkeley, The Women’s Film Project,
and The Institute for Policy Studies).

As with its celebrations of American Communism,
PBS showed no eagerness to balance this advocacy with
other views. In 1983, The American Catholic Committee of-
fered WNET a program critical of the Marxist regime, Nicara-
gua: A Model for Latin America? The Catholic film was based
on documentary footage and dealt with government repres-
sion of the press, the Roman Catholic church, and indepen-
dent labor unions. WNET rejected the film while denying the
rejection was made on political grounds. “We thought we
had a better way to handle this information,” said WNET
president Jay Iselin in explaining his decision.

In 1985, a Frontline series called Central America in
Crisis did depart momentarily from the propagandizing
trend of PBS documentaries to look critically at the various
sides of the conflict, and in 1986, Nicaragua Was Our Home, a
film focusing on the plight of the Miskito Indians, was aired
in response to the protests over WNET's previous offerings.
But for the most part, the “better way” to handle informa-
tion about Nicaragua turned out to be pretty much the way
it had been handled before.

In 1984, WGBH's Frontline series featured Nicaragua:
Report from the Front, produced by Pam Yates’ Skylight Pro-
ductions, whose message (in the words of New York Times re-
viewer John Corry) was: “Sandinistas are good; their oppo-
nents are bad. There is no middle ground.” The same wis-
dom was the message of two subsequent Frontline reports:
Who's Running This War? (1986), which portrayed the Con-
tras as Somozcistas bent on violating human rights, and The
War On Nicaragua (1987) by William Greider and producer
Sherry Jones, which was named one of the worst shows of
the year by the liberal critic of the San Francisco Chronicle,
John Carman. Carman called it “shoddy, unfair and ma-
nipulative journalism.” (In a typical scene, Carman noted, a

18 Partl



U.S. General remarked that bringing troops to Honduras was
an education for them; his words were illustrated by film
footage of U.S. servicemen “throwing grenades and shooting
up the countryside.”)

Nor did the PBS approach to Communist move-
ments alter when addressing the conflicts in other Central
American countries. Skylight Productions’ Guatemala: When
the Mountains Tremble (1985), for example, was panned by the
New York Times as a “vanity film” because of its agitprop
character. Washington Post TV critic Tom Shales summed it
up in the following terms: “The film is bluntly didactic and
one-sided in portraying Guatemalan rebels as noble freedom
fighters and Guatemalan peasants opposed to the present
regime as the victims of repression, torture and squalor.”

Five of the programs on Central America that PBS
chose to air during this crucial decade before Com-munism’s
collapse were, in fact, the work of a single director and radi-
cal ideologue, Deborah Shaffer, whose “solidarity” with the
Communist dictators of Nicaragua and their guerrilla allies
in El Salvador and Guatemala, far from being hidden, was a
proudly displayed item in her curriculum vita. Her most cel-
ebrated documentary, Fire From the Mountain (1986), an ag-
gressive promotion of Sandinista myths, was based on the
autobiography of Sandinista secret police chief Omar
Cabezas, while her other films—E! Salvador: Another Vietnam?,
Central America in Revolt, Witness to War: Dr. Charlie Clements,
and Nicaragua: Report From the Front (the latter two were Sky-
light productions)—all reflected her commitment to the Com-
munist politics of the Central American guerrillas.

In 1988, the congressional oversight committees for
public television, led by Democratic chairs Rep. Markey and
Sen. Inouye, institutionalized this revolutionary front inside
PBS by authorizing the transfer of $18 million of CPB mon-
eys to set up the Independent Television Service (ITVS) as a
separate fund for “independent” filmmakers.

Representing the independents in testimony before
the committees were Deborah Shaeffer’s producer Pam Yates
of Skylight Productions and Larry Daressa, co-chair of the
National Coalition of Independent Public Broadcasting Pro-
ducers. Daressa, who later turned up on the ITVS board, was
also the 20-year president of California Newsreel, flagship of
the radical film collectives and producer of such ‘60s classics

Missing Balance 19



as Black Panther and The Peoples War, a triumphalist view of
the Communist conquest of Vietnam.

Daressa made the strong case, attacking PBS for
its “betrayal” of trust. PBS had become commercial, he
claimed, and—knuckling under to “corporate interests”—
conformist. “Independert producers have found them-
selves progressively marginalized in this brave new world of
semi-commercial, public pay television,” he says. “Our di-
verse voices reflecting the breadth of America’s communities
and opinions have no place in public television’s plans to
turn itself into an upscale version of the networks. We have
found that insofar as we speak with an independent voice
we have no place in public television.”

One longtime member of the public-television com-
munity commented on this testimony: “These people are not
‘diverse,’ they’re politically correct. Nor are they ‘indepen-
dent.” These are the commissars of the political left. These are
the people who basically owned the Vietnamese and Cuban
and Nicaraguan franchises, who got so close to Communist
officials and guerrilla capos that if you wanted to get access
for interviews or permission even to bring camera equipment
into the ‘liberated zone’ in certain cases, you had to go
through them.”

By authorizing $18 million in public funds to the ar-
tistic commissars of ITVS, Congress had provided the ex-
treme left with an institutional base in public television.

Throughout its tenure, the Reagan administration
had waged a front line battle against Soviet-backed Marxists
in Central America and the Sandinista dictatorship in Nica-
ragua. Yet there was no direct White House response to the
PBS attacks on its Central American policies, or even to PBS’s
propaganda war on behalf of its Communist enemy. “PBS
never came up as an issue,” recalls Reagan’s chief domestic
advisor, Martin Anderson, “We just never focused on it.”

Far from attempting to control public television
through its funding corpotation, as the Nixon administra-
tion had, the Reagan White House had even reappointed
CPB chairman Sharon Rockefeller, a Carter nominee and lib-
eral Democrat. “Our intention had been to remove her as
chairman, just as we tried to do with every other agency” re-
calls Penn James, who handled White House appointments.
“But when we announced our intention, her father, Sen.

20 Partl




Charles Percy, was outraged. He went storming over to the
White House and told the president, ‘If you want my coop-
eration on the foreign relations committee, you‘d better reap-
point my daughter.” So we did.”

During her tenure, Rockefeller acted to insulate the
system from political accountability even more. She changed
the corporation by-laws to further curtail its discretion over
programming so that the new Reagan appointees were con-
fronted with an official policy under which they were not
even to mention programs by name. New board member
Sonia Landau found that directors were discouraged from
even asking questions about programs: “Once you start ask-
ing, everybody starts hollering, ‘Heat shield!"”

But with Reagan'’s re-election and her father’s de-
feat, Rockefeller was replaced as the chairman by Landau.
The following spring, Reagan appointee Rick Brookhiser of-
fered a modest proposal to the corporation board. Brookhiser
suggested that the corporation undertake a scientific “con-
tent analysis” of the current-affairs programs it had funded
to see if they were indeed tipped to one side of the political
scale. The board would be “derelict” he said, if it did not try
to assure the “objectivity and balance” of its programming as
the 1967 act had mandated.

It seemed a straightforward request, but the reac-
tion was almost entirely negative. “Any signs that the cor-
poration might think of itself as more than a conduit,
draws the alarm of the system,” Brookhiser reflected after-
wards. “The system rushes to the scene like phagocytes in
the bloodstream to an infection. Sharon Rockefeller hated
my proposal. The station heads complained. I remember go-
ing up to a meeting of public TV stations in Boston where I
tried to argue the case. When they took a vote, it was unani-
mous against.”’

Charges of “neo-McCarthyism” were hurled in
Brookhiser’s direction, and PBS vice president Barry Chase
scolded: "It is inappropriate for a presidentially appointed
group to be conducting a content analysis of programming.
It indicates that some people on the CPB board don‘t fully
understand the appropriate constraints on them.”

In an interview with the Los Angeles Times, Bruce
Christensen, president of PBS, was less restrained: “In 1973,
President Nixon in fact tried to kill federal funding for public

Missing Balance 21




television through his political appointees to the board and
the kind of chicanery that went on at the time. They didn’t
do a ‘content analysis.” Content analysis seems to me a little
more sophisticated way of achieving those ends.”

Such accusations were sufficiently intimidating to
stall the proposal. Brookhiser could not secure enough sup-
port even from the Reagan-appointed majority to get ap-
proval. Meeting in St. Paul in June, the corporation board de-
cided to postpone its decision on the study until September.
But before it could meet, a Hew controversy erupted that po-
larized the forces even further, demonstrating just how weak
the conservatives’ influence on public television was and
how powerful their liberal adversaries had become.

The casus belli was a nine-part series on Africa pre-
sented by WETA. The Africans had been underwritten by
more than $1 million in grants from PBS, CPB, and the Na-
tional Endowment for the Humanities. When NEH Chair-
man Lynne Cheney received an additional request from
WETA for $50,000 to promote the series, she decided to
screen it. Her response was outrage. “I have just finished
viewing all nine hours of The Africans,” she wrote to WETA
president Ward Chamberlin. “Worse than unbalanced, this
film frequently degenerates into anti-Western diatribe. I fail
to understand how a public television station of WETA's
stature and reputation could be involved with a series that
extols the virtues of Muammar Qaddafi.” She continued:

One entire segment, called Tools of Exploita-
tion, strives to blame every technological,
moral and economic failure of Africa on the
West....The result of all this blame-casting in
Part IV is to make the Africans seem a pas-
sive, supine people, an implication insulting
to Africans that is simply untrue....The film
moves from distressing moment to distress-
ing moment, climaxing in Part IX where
Qaddafi’s virtues are set forth. Shortly there-
after, pictures of mushroom clouds fill the
screen and it is suggested that Africans are
about to come into their own, because after
[the] ‘final racial conflict’ in South Africa,
black Africans will have nuclear weapons.

22 Partl




Cheney told WETA that not only would she not fi-
nance the promotion of the series, but she wanted the NEH
credits removed from the print: “Our logo is regarded as a
mark of approbation, and the NEH most decidedly does not
approve this film.”

Cheney’s position was in striking contrast to PBS ex-
ecutives’ defense of the series, which was to disclaim all re-
sponsibility for the product that bore their imprint: “We
don’t make the programs at PBS,” Christensen explained in
a statement that encapsulated the official defense, “and we
have no editorial control ultimately over what is put in the
program....Until a series is delivered to PBS for distribution,
we have no editorial input or oversight over the producer or
anyone connected to the project.”

It was an evasion that the bureaucratic complexities
of the system made possible. PBS did not actually “produce”
programs and, in that most technical sense, could not be
held responsible for what was in them. But this was to beg
the question. As “gatekeeper” for the national distribution of
programs, PBS daily rejected projects simply on the grounds
that they “did not meet PBS standards.” A thick volume of
“Standards and Practices” was, in fact, distributed to inde-
pendent producers, warning them that public television had
to “maintain the confidence of its viewers” and that, conse-
quently, producers had to adhere strictly to the official PBS
guidelines for quality. Moreover, once a series like The Africans
was aired, it bore the PBS logo and was promoted and dis-
tributed by PBS on cassette and often in companion book
form, with educational aides, to schools and libraries. Such
activities constituted an active endorsement and, like the de-
cision to air the programs in the first place, was not merely
an imposition, as Christensen implied.

In seeking support from the press and Congress,
however, PBS executives deployed a more persuasive argu-
ment than their own impotence. For the NEH or PBS to exert
any judgment on the quality of The Africans, they claimed,
would be to engage in a form of censorship. The National
Endowment, Christensen told the Los Angeles Times, is “not
the Ministry of Truth.” He warned that if Cheney were to in-
sist on entering the editing room, “there will be no NEH
funding in public television.”

This line of reasoning was more effective but no less

Missing Balance 23



spurious. It simply ignored the right (let alone obligations) of

| a funder to impose guidelines and conditions on the recipi-

' ents of its gifts. It also ignored the fact that the Corporation
for Public Broadcasting’s own standard contract with pro-
ducers stipulated that it would be allowed to see rough cuts
and make changes it regarded as necessary. Christensen’s ar-
gument also ignored PBS’s own responsibility—emphasized
by PBS officials on other occasions—for the character of pro-
grams they distributed and promoted.

With PBS again polarized as the public’s David
against the government’s Goliath, Brookhiser’s proposal
failed to gain the approval of the Reagan-appointed board.
A move by 57 House members to stimulate an inquiry into
the matters that Brookhiser had raised was also easily re-
buffed by the appropriate committee head, John Dingell. To
consolidate these victories, PBS appointed a committee to re-
view its own procedures. Stacked with an in-house majority,
the committee avoided any systematic review of program-
ming and concluded with a pat on its own back: “PBS'’s
procedures...have encouraged programs of high quality that
reflect a wide range of information, opinion, and artistic ex-
pression and that satisfy accepted journalistic standards.”

* o o

The fact that business would proceed as usual became
quickly apparent. In the fall of 1989, public-television station
WNYC announced the cancellation of a program about the
Palestinian intifada that it had previously agreed to
“present.” In making the announcement, WNYC vice presi-
dent Chloe Aaron characterized the program, Days of Rage,
as “propaganda” and compared it to Leni Riefenstahl’s
Hitler epic Triumph of the Will. At this juncture, WNET
stepped into the breach with an announcement that it would
present Days of Rage instead.

The 90-minute documentary turned out to be a cata-
logue of horror stories about the Israeli occupation that inter-
viewed only Palestinian moderates and Israeli extremists and
omitted any mention of Palestinian terrorism. In the best tra-
dition of PBS’s “independent” documentary filmmakers, its
producer, director, and narrator, Jo Franklin-Trout, was an ac-
tivist with close ties to her subjects.

In 1980, she had served as a “back-door channel”
for the Saudi government, which had complained about a

24  Partl




PBS documentary, Death of A Princess, that told the story of a
member of the royal family who had been executed for adul-
tery. To appease Riyadh, PBS agreed to run a three-part
documentary on Saudi Arabia “slanted,” in the words of The
New Republic, “towards the Saudi perspective.” The docu-
mentary was made by Jo Franklin-Trout and was paid for by
four Saudi-involved multinational corporations that previ-
ously had lobbied for the sale of AWACs to the regime.

Days of Rage proved to have a similarly tainted
provenance. In an article appearing in The New Republic,
Middle East expert Steve Emerson revealed that Days of Rage
had been produced in close cooperation with the Arab
American Cultural Foundation, headed by a friend and advi-
sor to PLO chief Yasir Arafat. The foundation had financed
the film by agreeing to purchase copies if it approved the
product, which it did.

During the battle over Days of Rage, WNET was be-
sieged by critical press, public protests, and membership can-
cellations, but it held fast to its decision. Reflecting later on
his role in airing the program, WNET vice president Bob
Kotlow-itz displayed an attitude that was both perverse and
at the same time characteristic of that of other public televi-
sion officials: “I thought the intifada program was a horror. It
was a horror. And I wasn’t happy with having it on the air.
But I'm still happy that we made the decision to go with it.”

It was, by any standard, an extraordinary admission
for a professional journalist. One would be hard put to imag-
ine, for example, a CBS executive first acknowledging a
story’s indefensibility and then claiming an achievement in
running it. Kotlowitz’ attitude, in fact, bore a striking resem-
blance to Ledwig’s suggestion to me to switch off his own
channel because of its one-sided lobby against principles that
he himself firmly believed in. Both betrayed the lack of a pro-
prietary vision in governing their own institutions. Both were
really invoking a higher principle in making judgments that
otherwise seemed inexplicable.

This “higher principle” has a name within the public
television community, where it is referred to as “the mission,”
one of the most important but least understood factors in
shaping the public television persona. Simply put, the “mis-
sion” is a mandate to provide for the public what commercial
television allegedly cannot—by its very nature—provide, be-

Missing Balance 25



cause it is “constrained by the commercial necessity of deliv-
ering mass audiences to advertisers.” The words belong to
PBS president Bruce Christensen and are contemporary. But
they could as well have been taken from the Carnegie Com-
mission report 20 years earlier. The “mission” is what makes
public television “public.” It is its life principle and raison
d'etre. It is what justifies the hundreds of millions of govern-
ment and privately contributed dollars necessary to make the
system possible.

The “mission” provides a rationale under which
viewpoints that are politically and socially marginal appear
to public-television executives to have a presumptive claim
on public air time. And this is the rationale that justifies the
indefensible propaganda of programs like Days of Rage,
promos for Communist guerrillas in Central America, as well
as the manifestos for sexual radicals and hate groups at
home (Tongues Untied and Stop the Church) that have recently
provoked similar public-relations problems for the system. It
is also the rationale that justifies the establishment of ITVS—
the institutionalization of the marginal left as a primary
component of PBS’s public affairs profile.

Just how much a part of public television’s personal-
ity this attitude has become can be seen in a recent contro-
versy involving Bill Moyers, the medium’s most ubiquitous
presence, described as a “national treasure” by the present
PBS programming chief, Jennifer Lawson. Moyers had been
challenged by the Committee on Media Integrity as the au-
thor of PBS’s only two full-length documentaries on the Iran
Contra affair, The Secret Government and High Crimes and Mis-
demeanors. The committee questioned whether a monopoly of
views pitched to the left end of the political spectrum met the
standards of fairness and balance that public television was
supposed to honor. Moyers’ response was a tortured invoca-
tion of public television’s mission:

What deeper understanding of our role in
the world could we have come to by prais-
ing Oliver North yet again, when we had al-
ready gotten five full days before Congress,
with wall-to-wall coverage on network,
cable and public airwaves, to tell his side of
the story? In fact, it hardly seems consistent

26 Partl]




with "objectivity, balance and fairness” that
the other side of his story got only two 90-minute
documentaries on pubic television. (emphasis
added)

For anyone not steeped in Moyers’ own political
mythology, this was an eccentric view of what had taken
place. North, of course, had not produced his own net-
work documentary but was more realistically the target of
an attempted public hanging—hauled before a congressional
inquisition without the benefits of due process, prosecuted
and judged by political enemies themselves protected by
governmental immunity. None of these concerns was even a
potentially worthy issue for public television in Moyers’
insular view. What was worthy was the fact that North
seemed to have emerged from his ordeal with a positive ap-
proval rating. The commercial networks, true to their con-
formist reflexes, had been used to promote a conservative
icon. The mission of public television was not to present a
balance of views within its own schedule, as its enabling leg-
islation required, but to provide a kind of affirmative-action
program for radical views that the body politic had itself
rejected. This would promote the balance that, in Moyers’
eyes, ought to exist.

But who outside the public television community
would maintain today that there are two and only two
perspectives on important national issues like Iran Contra:
that of the “establishment” and its adversaries on the left?
The cognitive dissonance provoked by Moyers’ narrow con-
ception of the varieties of America’s political experience is
provoked equally by the PBS schedule itself. (Indeed, in one
week in April 1991, a major PBS station aired 10 hours of
Moyers’ shows in a prime-time total of 13 hours of current-
affairs programming.) Public television has become a pris-
oner of the history that created it. Its present dilemma is
caused by the failure to redefine its “mission” to accord with
the changes of the times since. There was indeed once an es-
tablishment presiding over America’s political culture that,
though divided on many issues, was united on one: the Cold
War with communism was a vital national priority. When
Fred Friendly resigned from CBS in protest over the networks’
refusal to air the anti-war testimony of George Kennan, it is

Missing Balance 27




quite possible that the CBS judgment was made for political
reasons. In such an atmosphere there may have been a
“mission” for a public-television service, which, because
it would act under different constraints, would be ready to
air such views.

But a lot has changed in 20 years. The Cold War
consensus that provided bipartisan support for administra-
tion policy has long since dissolved. Since Watergate, the
press itself has adopted an adversarial posture towards all
administrations, despite the “commercial constraints” it op-
erates under. The Iran Contra hearings, which attempted to
impugn the integrity and even legitimacy of the Reagan
White House, were aired on all three networks, not to men-
tion C-SPAN and CNN. The Democratic legislators interro-
gating North were not bi-partisan adherents of the Reagan
policy but its bitter opponents.

In short, the mission that had originally inspired
public-television professionals and made possible public-
television’s birth has been overtaken by events. Public televi-
sion can no longer position itself as the channel necessary
to create a national dialogue because the commercial
channels have now incorporated that mission. Nightline, as
Bruce Christensen testified to Congress in 1988, is a direct
outgrowth of MacNeil/Lehrer, while 60 Minutes was in-
spired by the Public Broadcast Laboratory of NET. Recog-
nizing that their point on the spectrum has been occupied,
public-television officials have sought a new space by
allowing their political message to be pushed further and fur-
ther to the left.

But it is a self-limiting solution. As the country itself
has become increasingly conservative, this radical posture
has alienated a major part of public television’s audience of
supporters as well as its Republican constituency in Con-
gress. Indeed, it is only because Congress has remained stub-
bornly Democratic against the conservative tide that public
television has not been in more financial trouble than it has
been. But the current situation is inherently unstable and will
remain so as long as public television fails to reflect the broad
interests of the population that is being taxed to support it.

From a purely self-interested viewpoint, therefore,
public television’s romance with the left makes no economic
sense. Public television is now a billion-dollar industry and

28 Partl




its 300-odd stations are run by boards whose personnel are
financial and social pillars of their local communities. More-
over, those public television executives, like Daniel Ledwig,
whose concern is the financial future, are themselves mainly
recruited from the corridors of industry and commerce. This
is in marked contrast, of course, to its program staff. A recent
study by Rothman and Lichter reveals that only 7 percent of
public-television journalists consider themselves “conserva-
tive” and only another 18 percent consider themselves “mod-
erate.” The other 75 percent are to their left. Is this a healthy
situation for public TV?

The division of labor between conservatives and
liberals in public television has been compared by Midge
Decter to the political economy of Malaysia, where the ethnic
Chinese run the economy and the Malays run the politics.
A great deal of public television’s chronic penury stems
from the fact that while the “Chinese” presidents of its sta-
tions are out soliciting corporate sponsors and planning
business strategies to expand their empires, the “Malay”
programmers are busily at work undermining their own
corporate environment.

In fact, public television’s self-destructive tilt is more
readily explained as a case of bad conscience than bad judg-
ment. This bad conscience comes from the fact that in the
last two decades, not only has PBS become increasingly com-
mercial in its search for funds, it has become increasingly in-
distinguishable in its non-political programming from com-
mercial TV.

The first of these developments began, in earnest,
during the Nixon fracas. Between 1973 and 1978, corporate
“underwriting” of public television went up nearly 500
percent. Worse yet, for the liberal conscience, the leaders in
this trend, contributing more than half the total support,
were big oil companies like Mobil, Exxon, and Gulf. The
oil companies had a predilection for underwriting the Brit-
ish programs (Masterpiece Theater, etc.,) that in the '70s
began to make public television a viable channel. (So dom-
inant was this oil-fueled British invasion in the PBS
schedule, that critics began referring to it as the Petroleum
British System.)

By the 1980s, corporate sponsorship accounted for
almost as much of the public-television budget as its entire

Missing Balance 29



federal subsidy. The staid underwriting announcements at
the top of its programs have come more and more to look
and sound like the advertisements on its competitor stations.
And the programming has as well. First, because public-tele-
vision stations have begun buying syndicated shows from
commercial TV (including The Wonderful World of Disney, I
Spy, and Lou Grant). But far more significant is the fact that
with the advent of cable, commercial stations have begun to
compete directly with PBS.

The Arts & Entertainment network was started by
the head of PBS’s cultural programming, and its schedule—
whether showing European movies, or serious drama, or bi-
ographies of historical figures—is comparable to anything
PBS can offer. Another cable channel, Bravo, features drama
from Aeschylus to O’Neill, film from Olivier to Bunuel, and
music from Monteverdi to Messiaen to suit the most esoteric
tastes. The Discovery Channel now repeats the nature shows
that made PBS’s early career, while C-SPAN provides round-
the-clock political interviews and discussions at the most se-
rious level, including live sessions of Congress and political
conventions and meetings.

The one PBS signature that these channels don't, in
fact, feature is the monotonously served offering of left-wing
politics. Indeed, by presenting the entire range of the political
spectrum from Maoist Left to movement Right, C-SPAN has
shown that political controversy is perfectly acceptable when
a fair shake is given all around.

In the final analysis, left-wing politics is PBS’s ill-
conceived solution to its identity crisis as well as the key to
its financial unease. This unease is compounded by the po-
litical gravity that will not let it break fully into the commer-
cial market but pulls it relentlessly back to the public trough.
Like all the other socialist pockets in the American market,
public television is bloated with redundant bureaucracy, bur-
dened by legendary inefficiency, and bled by incomprehen-
sible waste. Public broadcasting, former PBS president and
NBC executive Lawrence Grossman told TV Guide a few
years ago, “is so diffuse, duplicative, bureaucratic, confusing,
frustrating and senseless, that it is a miracle [it] has survived
at all.” And yet, instead of looking to the market to invigo-
rate its future, PBS executives compulsively return to the
taxpayer’s pocket.

30 Partl




“One of the great harms the Reagan administration

did,” former CPB chairman Sharon Rockefeller said recently,

“was to tell anyone who would listen that public broadcast-

ing is supposed to be self-supporting. It can’t be.” The ques-

tion public television executives should be asking them-
selves is: Why not?

—David Horowitz

A Note On Sources: The principal sources for this chapter are John P.
Witherspoon and Roselle Kovitz, “A Tribal Memory of Public Broad-
casting Missions, Mandates, Assumptions, Structure,” 1986, privately
circulated typescript; Robert K. Avery and Robert Pepper, The Politics
of Interconnection: A History of Public Television at the National Level,
National Association of Educational Broadcasters, 1989; A Public
Trust, The Report of the Carnegie Commission on the Future of Public
Broadcasting, 1979; AIM Reports, 1975-1991; John W. Macy Jr., To
Irrigate A Wasteland, 1974; interviews with Michael Hobbs, Bob
Kotlowitz, Richard Brookhiser, James Day, and James Loper.

PERCEPTIONS OF INTEGRITY

ntegrity is more than just a word in the public-broadcasting

lexicon. It is its alpha and omega. If public television is to
be identified with quality in broadcasting—indeed, if it is to
have an identity at all—then integrity is necessarily its defin-
ing asset. Commercial television can afford to be merely en-
tertainment. Its bottom line is clear. As long as it holds an
audience, anything goes. But for public television, a high
standard is a necessity. Otherwise cui bono? Why should it
exist at all?

This truth is self-evident to public broadcasters
and an article of faith throughout the public television sys-
tem. Thus, the August 1990 edition of the PBS Program
Producer’s Handbook explains the need to protect the editorial
integrity of programs bearing the PBS logo: “PBS’s reputa-
tion for quality reflects the public’s trust in the editorial in-
tegrity of PBS programs and the process by which they
are selected.”

To establish standards of integrity, PBS sends out a
guide to program developers and station managers called

Missing Balance 31




PBS National Program Funding Standards and Practices. These
standards are considered so important that PBS in-sists not
only that they be observed in fact, but that they
also be perceived to be so by the viewing public. Thus, the
memorandum:

Perception of Editorial Control

One of public television’s objectives is to
be accepted by the public as a free and i
independent broadcast enterprise....Only if
so regarded can public television maintain ‘
the confidence of its viewers, a confidence |
which is essential if public television is to
accomplish the goal of serving the public by
a program service that is enriching and
enlightening. Therefore, even if the public
television professionals know that programs
have not been inappropriately influenced
by program funders...steps must be taken
to avoid the public perception that pro-
gram funders have influenced professional
judgments.

In order to make absolutely sure there is
no misunderstanding of intentions on the
part of producers of PBS programs, the
guidelines are specifically spelled out.

The following examples illustrating the perception test are
provided in the memorandum:

@ A series of documentaries, interviews,
and commentaries on the subject of drug
abuse would not be accepted if funded by
a special-purpose nonprofit corporation
whose primary purpose is to foster the
understanding of drug-related programs,
even if the program proposal suggests that
the series will not deal with the more contro-
versial aspects of drug abuse and its pro-
posed solutions.

@ A Jewish social-welfare organization

32 Partl]




could not fund a documentary on a leading

Nazi official. The controversial nature of the
! program combined with the organization’s
obvious direct interest and stake in the sub-
ject matter combine to make this underwrit-
ing arrangement unacceptable. Again, the
public might easily conclude that the pro-
gram was created to foster the views and ob-
jectives of the funder.

These are the PBS guidelines. Programs that do not adhere to
their strictures are regularly barred from the PBS feed and de-
nied an audience by station managers who invoke them.
Thus is the integrity of the system maintained. Or is it? A
study of the PBS programs listed in the back of the very same
Producer’s Handbook shows that these standards are ignored
with alarming regularity:

1. Legacy of the Hollywood Blacklist
(KCET, 10/21/87)

Funder: Writers Guild Foundation

[In other words, a critical history of the Hol-
lywood blacklist by an organization of past
and potential victims of Hollywood black-
lists. This case is exactly analogous to the
example offered above in the PBS memo on
standards that refers to a Jewish welfare
organization as a potential funder of a film
on Nazis.]

2. Witness to Revolution: The Story of Anna
Louise Strong (KCTS, 1/10/88)

Funder: U. S./China People ‘s Friendship
Association

[A paean to a noted propagandist for Com-
munist China funded by an organization
seeking closer ties to that Communist state.]

3. Sanctuary (PBS, 6/3/85)
Funder: World Council of Churches

[A documentary on a highly controversial
organization funded by one of the chief

Missing Balance 33




sponsors of that organization.]

4. Peter, Paul and Mary in Central America
(Heartstrings, Margery Tabanken, 11/13/87)
Funder: Youth Project Benchmark Fund

[A documentary with strong political over-
tones produced by a noted left-wing activist
with views on U.S. policy in Central America
similar to those of Peter, Paul, and Mary.
Tabanken was head of the Youth Project at
the time this documentary was made.]

And this is just a tiny sample. In the December 1990 issue of
the PBS newspaper, Current, one can find, for example, the
following announcement of a project undertaken by Greater
Dayton Public Television that conforms almost to the letter to
the first example of impermissible funding cited previously
from Standards and Practices:

Greater Dayton Public Television, licensee of
WPTD in Dayton, Ohio, and WPTO in Ox-
ford, Ohio, received $15,750 from a county
agency for a program about women alco-
holics and drug addicts. The Montgomery
County Alcohol, Drug Addiction and
Mental Health Services Board awarded the
station the grant for Women in Crisis, a pro-
gram the station is developing for broadcast
next May.

Here is another item from the same issue of Current:

Texaco gave WNET up to $300,000 for pro-
duction and education outreach for a 30-
minute special about energy conservation.

A common thread connecting all the above programs
is that they conform to the well-known political and cultural
biases of PBS programmers. One need hardly speculate as to
what the reaction would be to a program proposal on the Jim
and Tammy Bakker affair if one of the funders happened to
be a fundamentalist organization (a parallel to example 1
above) or an anti-Communist program about China funded

34 Partl]




by a Free China lobby (see 2, previous page)
Yet PBS’s contempt for its own funding standards
| extends beyond the realm of political culture to the most sac-
rosanct area of all, viz., the line that separates its mission of
non-commercialism from the crass materialism of network
TV. Here are the PBS guidelines on “Commercialism” from
Standards and Practices [caps in original]:

PUBLIC TELEVISION, COMPRISED OF
| FREE AND INDEPENDENT NON-
| COMMERCIAL BROADCASTING LICENS-

EES, LICENSED AS SUCH BY THE FCC

AND EXPECTED TO BE SUCH BY THE

PUBLIC, MUST VIGOROUSLY PROTECT

ITS NON-COMMERCIAL CHARACTER.

One of public television’s obligations to the
FCC, the Congress and the public is to retain
its non-commercial character. Because of its
non-commercial status, public television has
received special treatment from the FCC,
special treatment from the various taxing
authorities and funding from the federal
government and state and local govern-
ments. It has also received special tariff pro-
visions from the common carriers, and spe-
cial rates from unions, talent and the like.
Most important, public television, because of
the character and quality of this program
service, has received a special place in the
public’s mind. Therefore, in addition to the
program funding principles already set
forth, a commercialism test will be applied to
determine whether certain proposed pro-
gram funding arrangements are acceptable
for the national program service.

The following is a further sample of PBS programs
taken from the list at the back of the Handbook that violate
these guidelines, with airing dates and funders:

1. More Than the Music (KCET, 2/20/85)

Missing Balance 35




Funder: Yamaha International Corp.

2. Legends of American Skiing (Keystone Pro-
ductions, 11/30/86)

Funders: Yosemite Park and Curry Company
and Ski Industries America

3. Storytellers: The PEN Celebration (WHYY,
10/9/87) |
Funder: Waldenbooks |

4. Money in America: The Business of Banking
(KQED, 1/8/89) |
Funder: Wells Fargo Bank

5. This Old House (WGBH, 10/8/88)
Funder: Weyerhaeuser [a lumber company}

6. America By Design (WTTW, 9/28/87)
Funder: American Institute of Architects

7. Air Force One: The Planes and the Presidents
(WGTE, 1/2/85)
Funder: The Boeing Company

8. The Health Century (9/21/87)

Funders: Bristol-Meyers; Ciba-Geigy Corpo-
ration; Merck and Co. Inc.; Pfizer Inc.; The
Upjohn Company officials

Again, a very small sample of a very large problem.
For years the Chubb group, a major theatrical and show-
business insurer, underwrote American Playhouse. The most
famous health programs on PBS—The Brain; Health Care On
The Critical List; The Health Century; Quest For The Killers; Who
Lives, Who Dies; etc.—are funded by the largest pharmaceuti-
cal corporations, while the popular science series Nova is
sponsored by a cluster of high-tech companies.

So where are PBS’s standards? Obviously standards
that are inconsistently or intermittently applied are no
standards at all. Because they are unfairly applied, they
become instruments instead for hidden agendas and thus a
threat to the cardinal principles of balance and fair-

36 Partl




ness. Because this issue of standards and practices is so
central to the identity, integrity, and mission of public
television, the inconsistencies outlined above ought to be
the cause of considerable concern for public television. Unfor-
tunately, as the story of Fire From The Sun told next shows,
they are not.

—David Horowitz

FIRE FROM THE SUN:
A DocumEeNTARY PBS
REFUSED TO AIR

n December 1990, as U.S. and allied forces were massing in

he Persian Gulf to rescue the world’s oil supply from
Saddam Hussein, the Los Angeles Times ran a feature about a
prize-winning documentary on a potential alternative energy
source that PBS refused to air. Actually, Fire From the Sun, a
Manifold Films production, had been shown on nearly 200
of the smaller public-television stations, but it had been re-
jected for the PBS feed and by major market stations like
WGBH, WNET, WTTV, WETA, WQED, KCET, etc. According
to the Times (Dec. 26, 1990), “Programmers who have de-
clined to run the program say it violates PBS funding guide-
lines. They say viewers would perceive a conflict of
interest in [Manifold’s] decision to accept funding from
organizations with an interest in fusion.” Barbara Goen,
spokeswoman for KCET, was quoted as saying, “It could
definitely be perceived that the funders have an interest in
the subject matter.”

Of course, like PBS generally, KCET regularly ig-
nores violations of the PBS funding guidelines. Even as
Barbara Goen was explaining KCET’s position, KCET vice
president Blaine Baggett was putting the finishing touches
on KCET’s most ambitious production in nearly a decade,
the $5.3-million series The Astronomers, which received 100

Missing Balance 37




percent of its funding from the W.M. Keck Foundation.
As the Los Angeles Times reported:

The underwriting Keck Foundation, which
was founded by the late oil baron William
Myron Keck with proceeds from his Superior
Qil Co., is building one of the largest tele-
scopes in the world on the volcanic Mauna
Kea in Hawaii. Also working on the tele-
scope are scientists at Caltech and JPL, some
of whom are involved with the series. The
Keck telescope—called “the Mighty Keck” by
a scientist in the series—is featured for about
three minutes in the first episode, with a to-
tal of about 10 minutes devoted to Mauna
Kea itself as a site for observing the heavens.

How concerned was KCET about the possible viola-
tion of PBS standards by its $5.3-million series?

“Baggett said that the question of whether it was
appropriate to accept funding from Keck was never dis-
cussed at KCET” (Sharon Bernstein, Los Angeles Times, April
12, 1991). Apparently, when a program serves KCET’s own
interests, or does not offend the cultural and/or political sen-
sibilities of its program executives, PBS standards need no
longer apply.

Unlike The Astronomers, Fire From the Sun received no
more than 20 percent of its funding from any single source.
Moreover, as the Times reported, programmers at public-
television station KOCE in nearby Huntington Beach,
which aired Fire From the Sun, pointed out that “there is no
conflict [of interest] because the funders did not exercise
any control over [the program’s] content.” In fact, Fire From
the Sun is a straightforward educational film about fusion
energy with an editorial message: More funds should be
devoted to the development of this relatively safe (there is
no nuclear waste problem) and remarkably efficient en-
ergy source.

When COMINT became aware of the fusion docu-
mentary, it decided to see if reason could persuade the major
public-television stations to lift their ban on Fire From the Sun
and permit the public to be educated on what was obviously

38 Partl

=




a very important and topical subject. We therefore sent letters
to the station managers of 30 major-market public-television
stations. There were four replies.

Four replies is not a good percentage. What other in-
stitution (government or private) would so readily ignore a
respectful request for information from a public interest
organization? Particularly when the inquiry was about the
reasons for a decision with such public ramifications?

This was not the only disturbing response (or non-
response) we got from the public-television authorities. As
noted, four wrote back to say they had rejected Fire From the
Sun because it violated PBS funding guidelines. But when we
sent a second letter, describing the way in which PBS consis-
tently ignored the same guidelines, the response was a uni-
form silence. In other words, if you can’t answer an argu-
ment, pretend it doesn’t exist.

Undaunted, we appealed directly to PBS program-
ming chief Jennifer Lawson. (In our correspondence, we re-
ferred to Fire From the Sun as Documentary X, just to make
the points a little more objective.)

Dear Ms. Lawson,

...In the last year, we have been engaged
in a dialogue with several public television
stations over the articulation and applica-
tion of guidelines affecting objectivity, fair-
ness, and balance in current affairs program-
ming....

Our organization has made inquiries to
several PBS stations about an award-win-
ning documentary, which I will call Docu-
mentary X. Documentary X was actually
shown on nearly 200 of the smaller PBS sta-
tions but was rejected by all but one of the
major markets on the grounds that it alleg-
edly violated PBS guidelines governing the
funding of documentaries. Thus, one Assis-
tant Director of Broadcasting wrote to us:

“We rejected Documentary X because,
at its center, the documentary pleads for in-
creased federal funds for fusion research,
while being underwritten by corporations

Missing Balance 39



|
|
which would directly benefit from federal ‘
funding for such activities.”

A program manager for another station |
wrote us essentially the same thing:

“PBS underwriting guidelines, to which
XYTV adheres, specify that underwriters
may not have any real or apparent input
into a program that they have helped fund.”

Yet, not only do 200 other PBS stations
ignore these guidelines but, as the following
item from the last issue of Current shows, a
major-market public-television station can vio-
late the very standard it has already used to
reject Documentary X: “"WTTW-TV in Chicago
received $40,000 from the Great Lakes Protec-
tion Fund, a multi-state water quality endow-
ment, to develop programming about environ-
mental issues in the Great Lakes region.”

I could cite such contradictory ap-
plications (or nonapplications) of the PBS
guidelines all day. The most famous health
programs aired on PBS have been funded
by pharmaceutical companies with no
apparent sense of conflict by the same
stations that refuse to air programs like
Documentary X.

Nor are these the only guidelines that
suffer from confusion in conception and in-
consistency in application. A documentary
challenging the “global warming” thesis,
produced by British Independent Television
and called The Greenhouse Conspiracy, was re-
cently rejected by PBS on the grounds that it
was “too one-sided.” Yet, at the same time,
PBS aired a two-hour program called After
the Warming, presenting the other side of the
case. How can a program that assumes the
truth of a theory be considered less one-sided
than a program that argues the theory?

I think you will agree that this is not a
healthy state of affairs for a publicly funded
medium that has to navigate the mine

40 Partl




fields between corporate influence and gov-
ernmental oversight into its affairs. Our or-
| ganization has given a great deal of thought
to these matters. We are interested in the
health and prosperity of public television.
But we are convinced that these are not
served by an ostrich strategy that ignores
problem areas until they become highly
charged political issues. I would very much
like the opportunity to discuss our ideas and
experiences in these matters with you. I
would be happy to come to Alexandria at
your earliest convenience.
Sincerely, etc.

It took Jennifer Lawson nearly a month to respond, although
her letter, when it did arrive, seemed more like an evasion of
the points we had raised than a reply. We print it in full:

Dear Mr. Horowitz,

Thank you for your recent letter. I appre-
ciate the opportunity to respond. Fairness
and balance are important elements of news
and public affairs programming and apply
to all journalistic endeavors.

They are important elements of public
television programming as well. Let me as-
sure you that there are indeed clearly defined
and well articulated PBS guidelines for deci-
sion-making in terms of balance and fair-
ness. These are qualities we seek to fulfill
over the course of our broadcast schedule.
PBS seeks to be ideologically diverse as one
would expect from a system that has no cen-
tral news division, more than 300 indepen-
dent stations, a wide range of funding
sources and one which showcases the work
of more than 200 producers a year.

PBS makes every effort to distribute the
best public affairs programs on timely rel-
evant topics. PBS may reject a program be-
cause it does not meet PBS journalistic stan-

Missing Balance 41




dards or simply because another program

does a better job of telling the same story.

But there is no PBS political agenda and no

program is rejected because it favors one

viewpoint over another. Public television pro-

grams are judged individually, on the merits

of the information they provide and on the

quality of their production. Within that con-

text, we seek to provide to the American |
people the widest range of quality program- |
ming possible on important issues.

On environmental programs, for ex- |
ample, which you mentioned in your
letter, PBS is proud of its record. In 1990
alone, public TV’s Operation Earth brought
to the home and classroom series such as
Race to Save the Planet, Decade of De-
struction, The Miracle Planet, Icewalk, and
specials such as Profit the Earth, For Earth’s
Sake: The Life and Times of David Brower, One
Second Before Sunrise and Arctic Haze among
others. Also, programs such as Nova, Nature,
National Geographic specials and even
Sesame Street devoted themselves extensive-
ly to environmental topics. These programs
covered a wide range of viewpoints on a
broad spectrum of environmental issues.

In terms of specific PBS policy on bal-
ance and fairness, I refer you to the enclosed
excerpt from our Report of the Special Commit-
tee on Program Policies and Procedures. Balance,
it says, is to be sought over the course of
PBS’s entire program. Like an Op-Ed page
in a newspaper, this allows many voices
to be heard and—having heard those
voices—viewers can make up their own
minds on important issues based on com-
plete information.

Also, every effort is made to ensure
public television programs are free from po-
litical influence or editorial interference from
funders. Public television’s editorial integrity

42 Partl




and its reputation for fairness are its most
important assets and the very reasons that it
is the most respected source of information
on television today.

Sincerely,

Jennifer Lawson

Executive Vice President

National Programming and

Promotion Services

Unfortunately, this mixture of boilerplate and eye-
wash is the end of the story to date. Thus, from top to bot-
tom, public-television executives speak with a single voice.
They are either aware that the very standards that justify the
existence of their medium are regularly ignored and inequita-
bly applied and just don't care, or they are unable to recog-
nize the unpleasant reality of their own arbitrary, one-sided
and capricious governance, which would be more unfortu-
nate still.

—David Horowitz

Addendum to Jennifer Lawson’s
Letter to COMINT:

PBS Balance Guidelines: This balance is derived from the
original standard in the Journalism Guidelines that states:
“We pledge to strive for balanced programming.” Consistent
with that earlier standard, the new document does not re-
quire balance within every PBS program but, like the FCC’s
fairness doctrine, recognizes that balance is to be sought over
the course of PBS’s entire program schedule.

The new standard affirms that PBS may also con-
sider a program’s internal balance in deciding whether to ac-
cept it. Because PBS does not produce programs itself, often
lacks the resources to commission program production, and
does not control program content, it is not always clear
whether future programs can be counted upon to provide
appropriate balance. Especially in those circumstances, it is
important that PBS be able to condition its decision to accept
a program on the addition or deletion of program material.

By making explicit PBS’s authority to condition its
acceptance on the addition or deletion of program material,

Missing Balance 43



this standard recognizes established PBS practice. Over the
years, the types of additional program material required have
ranged from introductory comments, to follow up discus-
sions, to an additional segment or program. Sometimes PBS
has sought such balancing material from the original
producer, but on other occasions PBS has sought such mate-
rial elsewhere. Inasmuch as it is PBS that is responsible for
the o